Lojistik Hizmet Kapsamı Nedir?
Lojistik Hizmet Kapsamı Nedir?
Ulusal ve küresel ticaretin devam edebilmesi, gereksinimlerin karşılanabilmesi ve ekonomi çarklarının kesintisiz çalışabilmesi adına lojistik son derece önemlidir. Lojistik hizmetleri denildiği zaman çoğu kişinin aklına yalnızca yük taşımacılığı gelir. Oysa lojistik sektörü, bunun ötesinde pek çok hizmeti de müşterilerine sunar. Yalnızca yük taşımacılığı yapan firmalar, daha çok nakliyat firması olarak adlandırılır. Lojistik firmaları ise taşınacak ürünün ilk tedarik aşamasından başlayıp, nihai tüketicilere sunuluncaya kadar geçen süre boyunca gereksinim duyulan pek çok hizmeti sunar.
Temel Lojistik Faaliyetleri Nelerdir?
Lojistik hizmetleri firmadan firmaya değişiklik göstermekle birlikte, genel olarak şu başlıklar altında toplanır:
- Tedarik: Lojistiğin ilk aşaması olarak kabul edilen tedarik, alıcı tarafından pazar gereksinimlerini karşılamak için talep edilen ürünlerin, üretici ya da üreticilerden temin edilmesini ifade eder.
- Depolama: Depolama, lojistiğin olmazsa olmaz faaliyetleri arasında yer almaz. Ancak profesyonel her lojistik firmasının, belirli bölgelerde depoları bulunur. Tedarik edilen ürünün doğrudan sevki istenilmediği ya da çeşitli tedarikçilerden getirilen ürünlerin bir noktada toplanıp sonra sevk edilmesinin istenildiği durumlarda lojistik firması tarafından depolama yapılır. Bu aşamada, depolanacak ürünlerin niteliklerine göre farklı depo türleri tercih edilir.
- Sevkiyat: Depodan ya da doğrudan tedarikçilerden alınan ürünlerin, bu ürünleri pazara sunacak olan satıcılara ulaştırılması olarak tanımlanabilir.
- Paketleme: Tedarik edilen ürünlerin paketlenmesi de lojistik firmalarının ek hizmetleri arasında yer alır. Toplu halde getirilen ürünlerin, müşteri talebi doğrultusunda paketlenmesi ve sonrasında sevkiyatının yapılması sağlanabilir. Ayrıca bu aşamada paketlenen ürünlerin etiketlenmesi ve talebe göre farklı işlemlerden geçirilmesi de lojistik hizmetleri arasında yer alır.
- İade: Teslimatı yapılan ürünlerin, çeşitli nedenlerden dolayı iadesinin talep edilmesi halinde, lojistik firmaları aynı zinciri tersten takip ederek iadenin gerçekleşmesine de imkân tanır.
Lojistik Hizmetlerde Süreç Nasıl İşler?
Lojistik firmalarından lojistik hizmetleri alınacağı zaman, takip edilmesi gereken bir süreç bulunur. Tedarikçi, alıcı ve lojistik firması olmak üzere, bu süreç üç taraftan meydana gelir. Lojistik hizmetinin alınabilmesi için öncelikle alıcı tarafın, herhangi bir ürüne dair talepte bulunması gerekir. Talebin oluşmasıyla birlikte, tedarik edilecek ürüne ve alınmak istenilen lojistik hizmetlere dair lojistik firması ile irtibata geçilir. Alıcı ile lojistik firması arasında bir operasyon planlaması yapılır. Daha sonra lojistik firması bu planı gerçekleştirmek için harekete geçer. Ürün ya da ürünler tedarikçiden temin edilir ve sonrasında da planlandığı şekliyle alıcıya ulaştırılır. Bu arada taşımanın yanı sıra depolama, paketleme, etiketleme ve benzeri bir dizi hizmetler de talebe göre verilebilir.
Temel Lojistik Departmanları Nelerdir?
Lojistik hizmetleri veren firmaların çeşitli departmanları bulunur. Planlama departmanı, bu firmaların beyni olarak kabul edilir. Lojistik operasyonlar, bu departmanda planlanır. Operasyon departmanı, planlandığı şekliyle lojistik sürecini gerçekleştiren ve süreç boyunca, üç tarafı da düzenli olarak bilgilendiren departman olarak anılır. Müşteri hizmetleri departmanı ise müşteriler ile lojistik firması arasındaki bağlantının kurulmasına yardımcı olur. Bunlar ana departmanlar olmakla birlikte, lojistik firmalarının büyüklüğüne bağlı olarak farklı departmanların varlığından söz edilebilir.